Duchowość i historia benedyktynek w symbolice dekoracji malarskiej kościoła w Staniątkach

Lucyna Rotter, Duchowość i historia benedyktynek w symbolice dekoracji malarskiej kościoła w Staniątkach, seria „Textus et studia”, seria nowa nr 1, Wydwnictwo Naukowe PAT, Kraków 2004, ss. 308.

ISBN 83-7438-002-0

W niniejszej dysertacji nakreślone zostały początki i rozwój wspólnot benedyktynek od VI wieku; przedstawiono duchowość i struktury zakonu. Wiele miejsca poświęcono historii benedyktynek na ziemiach polskich oraz dziejom opactwa w Staniątkach. Ukazano zarys historii symboliki w sztuce i przedstawiono rozwój sakralnej sztuki symbolicznej od czasów najdawniejszych aż do okresu baroku. Przybliżono sylwetkę inicjatorki prac malarskich w kościele staniąteckim – ksieni Marianny Jordanównej oraz malarza Andrzeja Radwańskiego. Przedstawiono opis ikonograficzny, analizę treściową polichromii kościoła staniąteckiego i chóru panieńskiego oraz przeprowadzono analizę porównawczą na tle twórczości Andrzeja Radwańskiego i w odniesieniu do podobnych osiemnastowiecznych założeń monumentalnego malarstwa dekoracyjnego. Zaprezentowano treść
i program dekoracji malarskiej na stallach znajdujących się w chórze panieńskim, które stanowią uzupełnienie przekazu polichromii

Spis treści

Wykaz skrótów

Bibliografia

Wstęp

Rozdział I  Zakon Benedyktynek.

           1. Początki zakonu benedyktynek, jego duchowość i struktury

           2. Rozwój zakonu od średniowiecza do czasów najnowszych

           3. Benedyktynki na ziemiach polskich.

Rozdział II Dzieje opactwa benedyktynek w Staniątkach.

           1. Fundacja i początki rozwoju opactwa staniąteckiego.

           2. Czasy świetności (przebudowy i remonty, działalność kulturalna).

           3. Działalność religijna i społeczna benedyktynek.

Rozdział III

Sakralne malarstwo symboliczne (ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa barokowego).

           1. Geneza zjawiska i jego rozwój.

           2. Sakralne malarstwo symboliczne doby baroku.

           3. Funkcje malarstwa symbolicznego na przykładzie sztuki polskiej

Rozdział IV

Prace malarskie w opactwie św. Wojciecha w Staniątkach.

           1. Zleceniodawczynie i twórca polichromii kościoła

           2. Opis analityczno – ikonograficzny polichromii.

           3. Stalle chóru panieńskiego jako uzupełnienie symbolicznego przekazu polichromii.

Rozdział V

Analiza ideowa i porównawcza polichromii kościoła benedyktynek w Staniątkach

           1. Treści ideowe monumentalnej dekoracji kościoła w Staniątkach.

           2. Analiza porównawcza na tle twórczości Andrzeja Radwańskiego.

           3. Analogiczne założenia kompozycyjne w innych obiektach sakralnych na ziemiach polskich.

Zakończenie ..

Aneksy

           1. Graficzne rozmieszczenie napisów na stallach.

           2. Graficzne rozmieszczenie napisów na polichromii.

           3. Graficzne rozmieszczenie wątków.

           4. Osiemnastowieczne polichromie barokowe w kościołach na ziemiach polskich

Dokumentacja fotograficzna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *