Lucyna Rotter, Duchowość i historia benedyktynek w symbolice dekoracji malarskiej kościoła w Staniątkach, seria „Textus et studia”, seria nowa nr 1, Wydwnictwo Naukowe PAT, Kraków 2004, ss. 308.
ISBN 83-7438-002-0
W niniejszej dysertacji nakreślone zostały początki i rozwój wspólnot benedyktynek od VI wieku; przedstawiono duchowość i struktury zakonu. Wiele miejsca poświęcono historii benedyktynek na ziemiach polskich oraz dziejom opactwa w Staniątkach. Ukazano zarys historii symboliki w sztuce i przedstawiono rozwój sakralnej sztuki symbolicznej od czasów najdawniejszych aż do okresu baroku. Przybliżono sylwetkę inicjatorki prac malarskich w kościele staniąteckim – ksieni Marianny Jordanównej oraz malarza Andrzeja Radwańskiego. Przedstawiono opis ikonograficzny, analizę treściową polichromii kościoła staniąteckiego i chóru panieńskiego oraz przeprowadzono analizę porównawczą na tle twórczości Andrzeja Radwańskiego i w odniesieniu do podobnych osiemnastowiecznych założeń monumentalnego malarstwa dekoracyjnego. Zaprezentowano treść
i program dekoracji malarskiej na stallach znajdujących się w chórze panieńskim, które stanowią uzupełnienie przekazu polichromii
Spis treści
Wykaz skrótów
Bibliografia
Wstęp
Rozdział I Zakon Benedyktynek.
1. Początki zakonu benedyktynek, jego duchowość i struktury
2. Rozwój zakonu od średniowiecza do czasów najnowszych
3. Benedyktynki na ziemiach polskich.
Rozdział II Dzieje opactwa benedyktynek w Staniątkach....................................................128
1. Fundacja i początki rozwoju opactwa staniąteckiego.........................................131
2. Czasy świetności (przebudowy i remonty, działalność kulturalna)....................146
3. Działalność religijna i społeczna benedyktynek.................................................158
Rozdział III
Sakralne malarstwo symboliczne
(ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa barokowego)...............................176
1. Geneza zjawiska i jego rozwój............................................................................178
2. Sakralne malarstwo symboliczne doby baroku...................................................192
3. Funkcje malarstwa symbolicznego na przykładzie sztuki polskiej....................209
Rozdział IV
Prace malarskie w opactwie św. Wojciecha w Staniątkach..............................219
1. Zleceniodawczynie i twórca polichromii kościoła..............................................221
2. Opis analityczno – ikonograficzny polichromii..................................................232
3. Stalle chóru panieńskiego jako uzupełnienie symbolicznego przekazu
polichromii..........................................................................................................249
Rozdział V
Analiza ideowa i porównawcza polichromii kościoła benedyktynek
w Staniątkach........................................................................................................282
1. Treści ideowe monumentalnej dekoracji kościoła w Staniątkach......................284
2. Analiza porównawcza na tle twórczości Andrzeja Radwańskiego.....................314
3. Analogiczne założenia kompozycyjne w innych obiektach sakralnych
na ziemiach polskich..........................................................................................326
Zakończenie ..........................................................................................................339
Aneksy
1. Graficzne rozmieszczenie napisów na stallach...................................................344
2. Graficzne rozmieszczenie napisów na polichromii............................................347
3. Graficzne rozmieszczenie wątków......................................................................349
4. Osiemnastowieczne polichromie barokowe w kościołach
na ziemiach polskich...........................................................................................353
5. Dokumentacja fotograficzna...............................................................................357